Scroll down Ga terug naar het overzicht

Chinoiseriegroepje met zittende Quanyin

In cachemire kleuren op een zwart voetstuk.

Herkomst: Delft, plateelbakkerij: De Grieksche A

Gemerkt: PAK = Pieter Adriaen Kocks

Datering: Circa 1701-1721

Afmeting: 17 x 12 x 9,5 cm

Provenance: Paul Brandt Amsterdam, veiling 25-28 nov. 1969 nr. 778

 

Dit beeldengroepje is een zeer typisch Delfts object uit de periode van omstreeks 1700. Het is geïnspireerd op chinees porselein, waarbij men absoluut niet werd gehinderd door welke traditionele weergave dan ook. Op die manier ontstaat er op een deels eigen wijze een hoogst artistiek product, dat nooit eerder vertoond is. In het zeskantige voetstuk is het zeer glimmende zwart ( in de voor PAK kenmerkende uitsparingstechniek) verwerkt, hetgeen de exotische aanblik van het geheel versterkt. De uit de zee oprijzende in kleermakerszit afgebeelde Quanyin, hoort op een lotusbloem te zitten.

Deze Chinese godin van barmhartigheid wordt bij het Delftse groepje bovendien vergezeld van twee naar elkaar toe gewende draken die uit de zee opkomen. Dit gegeven is ontsproten aan een prent met een voorstelling van een Quanyin van Martino Matinio verschenen in Novus Atlas Sinesis in 1655 in Amsterdam uitgegeven. Daar zit Quanyin wel op de gebruikelijke lotusbloem en ontbreken de parmantige drakenfiguurtjes. Van dit beeldengroepje is slechts één ander identiek, eveneens PAK gemerkt exemplaar bekend in het Gemeente Museum in Den Haag. Het maakt deel uit van het omvangrijke legaat van A. H.H. van den Burgh uit 1904

 

Prijs op aanvraag